Falimentul CFR Marfa, partea I. Cine este "omul cu telefonul", pus titular peste o gaura de 100 de milioane de euro de Traian Basescu

Pro TV | Publicat acum 4 ani 26 zile
Embed:

Investitii de zeci de milioane de euro, pierdute prin contracte suspecte. Manageri si politicieni incompetenti, o companie cat o industrie, in paragina. Vorbim despre CFR Marfa: o companie care era in varful ierarhiei transportatorilor din Europa.

Ingropata in datorii si cu o cota de piata din ce in ce mai mica, CFR Marfa este un model pentru cum nu ar trebui sa fie gestionata o societate de stat.

De saptamani intregi, asistam la ultimele acte dintr-o piesa cu deznodamant tragic: privatizarea CFR Marfa.

61412405Falimentul CFR Marfa, partea I. Cine este
61285025Falimentul CFR Marfa, partea I. Cine este

Cine au fost actorii care au jucat un rol in destinul acestei societati, cum s-a ajuns ca despre o companie cu potential enorm sa se vorbeasca ca despre un morman de fier vechi?

De ani de zile, CFR Marfa a fost capusata, bombardata de tot felul de contracte si cu toate acestea nimeni nu a luat niciodata o decizie pana acum. S-a ajuns la privatizarea unei societati cu mari probleme - peste 450 de milioane de euro datorie.

CFR Marfa-RTI 2

In 1998, cand s-a creat aceasta companie, cei care conduceau ministerul nici macar nu se gandeau ca peste 15 ani aceasta societate va ajunge in pragul falimentului si va fi vanduta probabil pe o suma derizorie.

Peste 450 de milioane de euro are acum CFR Marfa datorie si cifra creste in fiecare zi. Coruptia si administrarea defectuoasa, lipsa de interes a guvernantilor, investitii facute doar de dragul de a fi facute au aruncat CFR Marfa in colaps.

Glasul rotilor de fier tocite de smecheri suna din ce in ce mai stins.

Povestea lui CFR Marfa incepe in 1998, cand printr-o reforma drastica impusa de Banca Mondiala se sparge calea ferata.

Pana atunci a existat o compania mamut, Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane, o companie a carei oboseala a determinat conducatorii ministerului transporturilor sa apeleze la un tertip - s-au infiintat cinci societati : Societatea de Management Feroviar (SMT), Societatea de administrare a Activelor feroviare (SAAF), CFR Calatori, CFR Infrastructura si CFR Marfa.

In 1998, transporturile erau conduse de unul dintre cei mai vocali ministri, Traian Basescu, pe atunci si negociator sef cu Banca Mondiala. Acesta ia o masura care va influenta peste ani evolutia drumului de fier- infiinteaza 5 societati noi, cu active profitabile si cu potential pe piata si ingroapa toate datoriile pe societatea veche- 4000 de miliarde de lei vechi"

Am incercat sa obtinem un punct de vedere de la cel care a luat acum 15 ani o decizie ce s-a vrut a fi strategica.

CFR Marfa-RTI 3

„La parasirea functiei de ministru al Transporturilor de catre domnul presedinte Traian Basescu, in anul 2000, nu avea pierderi niciuna dintre companiile in care fusese reorganizata societatea CFR SA, asa cum reiese din bilanturile contabile aferente anului 1999, publicate in Monitorul Oficial", precizeaza intr-un comunicat de presa Administratia Prezidentiala.

Traian Basescu uita insa de datoriile istorice de la SNCFR RA.
In minister exista un om care a ramas de 15 ani titularul gaurii, Boris Bobeica, presedintele SNCFR RA.

4000 de miliarde de lei vechi, in jur de 100 de milioane de euro datorie, sunt gestionate de cel care a fost numit de Traian Basescu "omul cu telefonul".

Statul s-a pacalit pe el insusi, ascunzand datorii ce nu puteau a fi sterse sub pres!

CFR Marfa-RTI 4

Asadar, Traian Basescu a infiintat CFR Marfa alaturi de alte patru societati, care ar fi trebuit sa dea randament maxim.

Dupa o scurta perioada in care la transporturi a fost ministru Anca Boagiu, la butoanele ministerului a venit Miron Mitrea. Cel mai puternic ministru din guvernarea Nastase a influentat decisiv destinele CFR Marfa.

Isi aminteste cum a preluat CFR Marfa si caracterizeaza decizia ministrului Basescu ca fiind una necesara la acea vreme.

Asadar, ministrul Mitrea mosteneste companiile de cale ferata, iar CFR Marfa era perla - o societate cu peste 60.000 de vagoane si 1.000 de locomotive si cu o cota de piata de aproape 90%. Si cel mai important lucru: datorii zero!

CFR Marfa-RTI 6

In 2001, Miron Mitrea, impreuna cu restul guvernului Nastase, iau o decizie strategica - sa imprumute 120 de milioane de euro, bani care sa fie investiti in infrastructura lui CFR Marfa. Iulica Mantescu, de la sindicatele CFR, isi aminteste de acel imprumut.

Una din primele masuri a fost sa se cumpere vagoane noi de tip RO-LA, vagoane care sa preia tirurile care intrau in tara pe calea ferata, o masura facuta sa decongestioneze soselele si asa proaste ale Romaniei.

Doar ca vagoanele nu erau compatibile cu infrastructura de la acea data. Aveam vagoane, dar nu aveam sinele care sa le tina, ca sa nu mai vorbim, ca odata incarcate, aceste vagoane nu incapeau in majoritatea tunelurilor din Romania.

Intr-un singur lot de astfel de vagoane s-au investit aproape 10 milioane de euro.

Videle, judetul Teleorman. Un triaj imens, unde inainte de 90 erau tranzitate zeci de garnituri de tren de marfa zilnic.

Acum, aici, este un cimitir unde sunt trimise sa moara vagoanele nefolosite. Aici sunt si vagoanele RO-LA, cumparate de Miron Mitrea.

Zeci de astfel de vagoane sunt aruncate in Videle, aruncate pe sine. Fiecare vagon a costat aproape 100.000 de euro. Asa s-au facut investitiile la CFR Marfa. Asa zac sub rugina…

160 de vagoane de tip RO-LA au fost achizitionate in mandatul ministrului Mitrea. Au functionat o perioada foarta scurta, pe relatia Arad-Austria, dar nu si-au scos nici pe departe banii dati cu dobanda. O investitie care, in loc sa aduca beneficii, a adus gauri.

Ca sa nu mai vorbim ca in Arad, la Glogovat s-au mai investit cateva milioane pentru innoirea unui terminal de transport RO-LA, care si el zace acum in parasire.

Dar sa ne intoarcem la celebra emisiune de eurobonduri. S-au luat imprumut 120 de milioane de euro, cu o dobanda de 10,5% pe an, imprumut ce trebuia returnat in 5 ani.

Prima masura pe care a facut-o CFR Marfa dupa ce a ridicat banii a fost sa vireze in contul firmei IRS Leasing peste 5 milione de euro, pentru taxa de management.

Firma era controlata de un apropiat de-al lui Miron Mitrea, al carui nume apare in multe tranzactii ciudate din acea perioada - Cristian Ionel Burci.

CFR Marfa-RTI 7

Am incercat sa aflam pentru ce s-au virat din conturile CFR Marfa peste 5 milioane de euro. Senatorul USL Sorin Bota era in acea perioada secretar de stat in Ministerul Transporturilor. El s-a ocupat de imprumut.

Cele 5 milione dau insa batai de cap si fostului secretar de stat. De la CFR Marfa nu am reusit sa obtinem nici un interviu despre banii pe care aceasta societate i-a cheltuit cu nonsalanta de-a lungul timpului.

In ciuda eforturilor pe care le-am depus, nu am reusit sa avem o discutie cu nici un reprezentant al conducerii actuale a lui CFR Marfa. Se invoca perioada de trecere la management privat si pregatirea privatizarii.

Director general la CFR marfa era in acea perioada Vasile Tulbure.

Cristian Burci ne-a trimis un punct de vedere scris vizavi de sumele vehiculate. Domnia sa arata ca suma respective reprezenta un avans, in contul unor reparatii executate, plus cheltuieli, plus o remuneratie a finantarii, asadar totul a fost acoperit de acte legale.

Sursa: Pro TV
Citeste mai multe despre: CFR Marfa,
Comentariile venite din partea voastra cu privire la articolele prezentate pe website-ul nostru sunt apreciate de autorii materialelor si de ceilalti utilizatori, daca sunt exprimate intr-un limbaj decent. Ne rezervam dreptul sa nu publicam sau sa inlaturam de pe www.rti.stirileprotv.ro acele mesaje/comentarii/opinii care aduc injurii celorlalti vizitatori sau incurajeaza ura de rasa, religie si sex.