Afaceri "otravite" in port, partea a III-a. Cum s-ar putea transforma Romania in groapa de gunoi a Europei

Pro TV | Publicat acum 3 ani 11 luni
Embed:
  • Nava Flaminia
  • Nava Flaminia
  • Nava Flaminia
  • Nava Flaminia
  • Nava Flaminia

Din aer, intr-o filmare din elicopter, ravagiile facute de explozie la bordul Flaminiei se vad foarte clar. Pentru cei de pe pamant, autoritatile par ca fac totul ca sa ascunda riscurile.

Au trecut mai bine de 5 luni de cand nava Flaminia este in portul Constanta. Totusi, nici acum nu se stie unde vor ajunge deseurile din tonele de namol si apa folosite la curatarea urmarilor exploziei de la bord.

Si mai este nevoie si de personal inalt specializat pentru ca o catastrofa ecologica sa nu apara.

Cantitatea impresionanta de substante nedeclarate de armatorul neamt a dat peste cap planurile santierului naval unde ar urma sa fie reparata Flaminia.

"Valorificarea acestor namoluri poate fi facuta in statii de co-incinerare. Instalatiile care se folosesc frecvent in Romania, sunt instalatiile pentru fabricarea cimentului- este o practica curenta in lume aceasta co-incinerare. Conditia care apare aici este sa aiba proprietati combustibile. Nu stiu daca acest namol are o putere calorifica, trebuie sa se incadreze intr-un anumit interval pentru ca altfel nu s-ar justifica introducerea in cuptor", spune profesorul universitar Rodica Stanescu, doctor in Chimia pentru Protectia Mediului.

Rezultatele analizelor deseurilor de pe Flaminia nu au fost facute publice

Niciodata nu s-au facut publice rezultatele analizei acestui namol. Este vorba despre un deseu deja incinerat, este greu de crezut ca ar mai putea avea proprietati flamabile.

"Slamul asta are proprietati calorifice, sunt microrganisme care degaja permanent gaze", spune Mihail Faca.

Acest namol a fost incadrat in lista europeana a deseurilor drept deseuri continand alte substante periculoase.

Nava Flaminia

Din primele saptamani in care nava a ajuns in Constanta, in port s-a imprastiat un miros pestilential. La bord au fost gasite cateva tone de carne de pui putrezita, care nici ea nu aparea in documentele armatorului.

Dupa mai bine de un an de stat in containare frigorifice deconectate de la energie, carnea nu era in cele mai bune conditii. Teoretic, aceasta marfa trebuia returnata in Germania, dar nimeni nu vrea sa vorbeasca despre asta.

La bordul navei lucreaza doua firme angajate de santierul Mangalia - una dintre ele infiintata in iulie 2013 parca special pentru lucrarile de pe Flaminia - Naval Eco din localitatea 2 Mai. Ei sunt cei care lucreaza pe Flaminia.

Unde ajunge fierul scos de pe nava Flaminia

Fierul scos de pe nava este preluat de reprezentantii unui consortiu de 3 firme: Uni Recycling Bucuresti, Setcar Braila si Glar Construct din Prahova, firma la care a fost actionar si deputatul PSD Sebastian Ghita. Acest consortiu este cel care a fost contractat sa decontamineze fierul si sa scoata slamul de pe nava.

Radu Constantin este manager de proiect din partea acestei asocieri.

"Nu noi efectuam operatiunile de descarcare de la nava, nici transportul. Toate astea sunt in sarcina beneficiarului, ei le taie pe nava, le descarca si le aduc la platform de lucru", spune managerul.

Este jenat ca trebuie sa ne prezinte operatiile pe care le fac…de la distanta. 

"Nu stiu ce sa va spun, nu stiu ce sa va raspund pentru ca efectiv nu depinde de noi. Suntem deschisi, va asteptam cu drag la platforma de lucru, tehnologia pe care o folosim este de ultima generatie", explica managerul.

Nava Flaminia

 

Ingrijorarea este prezenta in randul celor care lucreaza in portul Constanta. Obtuzitatea autoritatilor se reflecta si in relatia cu personalul din port. 

Pilotii experimentati din Constanta au si ei temerile lor: "Noi nu avem acces , noi nu stim ce s-a gasit acolo, nu stim, dar vor trebui sa taie bucati din nava".

Santierul din Mangalia - locul unde o sa fie reparata Flaminia

"Flaminia o sa fie adusa pe docul acesta. In momentul in care vom identifica celelalte tipuri de deseuri de pe nava vom vedea ce perioada de descarcare, de neutralizare- la ora aceasta, in septembrie 2013, nu stim exact ce se afla mai jos. Pot sa va spun ceea ce se banuieste - ca mai sunt containare intacte la bordul navei", spune Carmen Ghioca, director Protectia mediului santierul Mangalia.

Desi au trecut mai bine de 5 luni de cand Flaminia este in Constanta, nu se stie nici acum unde o sa ajunga deseurile din namol sau apele uzate.

"O parte din ele se va decide valorificarea cand vom avea buletinele de analiza. Buletinele de analiza vor arata daca pot fi valorificate in Romania sau vor fi valorificate in Germania", explica Radu Constantin.

Langa Braila este unul dintre putinele locuri unde ar putea fi duse deseurile in plus de pe Flaminia pana la returnarea lor in Germania.

Nava Flaminia

In ecuatia Flaminia se mai pregatesc doua firme care sunt in negocieri pentru preluarea apelor uzate: una din Ialomita si alta din Mangalia.

Activitatile acestora sunt cunoscute autoritatilor de mediu prin amenzile pe care le-au luat de-a lungul timpului tocmai pentru nerespectarea legislatiei de mediu.

Desi prefectul Eugen Bola promitea in mai ca operatiunea din portul Constanta nu va dura mai mult de 20 de zile, din cauza cantitatilor suplimentare de la bord, descarcarea si curatirea navei s-a prelungit mai bine de 5 luni.

 

Intr-o declaratie plina de cinism, prefectul anunta ca o sa faca un cadou de Craciun constantenilor: o sa transfere nava in Mangalia la sfarsitul anului. Dar la cum se misca lucrurile pe langa nava nici aceasta promisune nu pare realista.

Nava Flaminia

Spatiul aerian din Constanta nu a fost inchis, desi daca ar fi fost dupa decidenti probabil ca doar pentru ochii curiosilor ar fi facut-o. Nu siguranta populatiei este prioritara, ci linistea politicienilor.

Flaminia nu este singurul caz in jurul caruia s-a facut multa valva. In prima parte a anului in Portul Constanta a ajuns si o nava din Italia, Volgobalt.

Nava Volgobalt 219 a plecat incarcata cu gunoi din Napoli la inceputul lui martie, acest an. Dupa mai multe zile in care s-a plimbat prin dreptul portului Constanta, nava a acostat si imediat au cerut aprobarea pentru descarcarea marfii.

La control ofiterii si-au dat seama ca actele navei nu sunt in regula. La puntea navei se aflau 2700 de tone de gunoi declarat ca resturi reciclabile, in realitate se aflau deseuri menajere, medicale sau chiar toxice care urmau a fi arse la noi in tara.

Fostul conducator al Autoritatii Navale romane isi aminteste.

"Ehipele de control care au intampinat nava au constat discrepante in actele care insoteau marfa. Documentele comerciale si cele care erau destinate autoritatilor erau declarate ca si combustibil derivate, care are cod si care este permis a fi importat si cele care nu erau destinate specialistului, au fost intocmite in portul din Italia ca sunt deseuri menajere", spune  Adrian Mihei- fost director Autoritatea Navala Romana.

E departe de la deseuri menajere la combustibil derivate.

Dupa cateva saptamani de discutii, sub presiunea mediatica, autoritatile romanesti au hotarat sa nu permita navei Volgobalt sa-si debarce deseurile in Romania.

Dar nu este cazul Flaminiei care a ridicat semne de intrebare si a stranit ingrijorare peste tot pe unde a trecut dupa accident.

"Este Romania groapa de gunoi a Europei? Sigur nu este, dar daca nu suntem atenti poate deveni", spune Mihail Faca.

Nava Flaminia ramane in portul Constanta, in aproperea litoralului romanesc, sa isi descaraca deseurile in liniste, fara ca cineva sa deranjeze.

Sursa: Pro TV
  • Nava Flaminia
  • Nava Flaminia
  • Nava Flaminia
  • Nava Flaminia
  • Nava Flaminia
-->
Citeste mai multe despre: Nava Flaminia, Romania te iubesc,
Comentariile venite din partea voastra cu privire la articolele prezentate pe website-ul nostru sunt apreciate de autorii materialelor si de ceilalti utilizatori, daca sunt exprimate intr-un limbaj decent. Ne rezervam dreptul sa nu publicam sau sa inlaturam de pe www.rti.stirileprotv.ro acele mesaje/comentarii/opinii care aduc injurii celorlalti vizitatori sau incurajeaza ura de rasa, religie si sex.